je tady pár rozdílů, vetšina není zásadních, ve zkratce co potřebujete pro přežití ================================================================================== * než nastartujete, připoutejte se a __zkontrolujte že všichni jsou připoutaní__, zdejší auta mají extrémně silné posilovače brzd, stačí zavadit o pedál a všichni letí dopředu, ušetří vám to modřiny. * všechny auta jsou automaty. řídit automat není složité, místo řadící páky a ruční brzdy je jen jedna páka která se zmáčkne a přesouvá z polohy "P" (parkování, zatažená ruční brzda) do polohy "R" (zpátečka) a polohy "D" (dopředu). je to hrozně pohodlné, jen je nutné se zbavit potřeby šlapat na spojku (je tam jen plyn a ten citlivý brzdový pedál), pomůže si levou nohu přilepit k podlaze nebo úplně amputovat. když chcete brzdit, prostě brzděte, není potřeba vyřazovat. od doby co vyjedete z parkoviště až do doby co zaparkujete máte páku v poloze "D" a o nic se nestaráte. chcípnout automat je technicky nemožné. * semafory jsou __za křižovatkou__ (jestli o tom právě přemýšlíte, v Evropě jsou před), pokud zastavíte před semaforem, stojíte v křižovatce! dávejte si na to velké bacha, takhle můžete celkem snadno zavinit kolizi. stát máte na čáře, nebo na úrovni patníku pokud není čára. stačí sledovat co dělají ostatní. * limity jsou 25 mph ve městě, 55 mph na silnici mimo a 65 mph na dálnici. * pokud vás zastaví policajt, ruce na volant a hlavně se nehrabat v tašce, počkejte až přijde a řekne vám co dšlat. dělejte to pomalu, jinak riskujete střelbu (ale zrovna v Kalifornii je policajtů minimum). * pokud chcete odbočovat doprava, můžete odbočit i na červenou. prostě zastavte na čáře, podívejte se jestli nic nejede a odbočte. pokud budete čekat na zelenou, budou na vás troubit. výjimkou je kde je bílá obdélníková cedule "Stop here on red". pokud jste v pravém pruhu a jedete rovně, udělejte místo lidem co by mohli chtít odbočit, pravý pruh je typicky megaširoký. * uprostřed silnice je občas pruh oddělený z každé strany plnou a přerušovanou žlutou čarou, ten je jen na odbočování doleva. pokud nechcete do padesáti metrů odbočovat doleva, nesmíte v něm jet. * na dálnici je často úplně vlevo pruh označený diamantem, ten je jen pro auta kde jede víc než jeden člověk, jsou za to jinak mastné pokuty. * pokud přejedete odbočku nebo se potřebujete dostat do protisměru, jeďte k další křižovatce (počkejte na zelenou) a odbočujte doleva a otočte se do protisměru. na semaforech zpravidla visí diagram s šipkami naznačující schéma odbočování doleva. značka která tenhle manévr zakazuje je červeně přeškrtnutá šipka ve tvaru obráceného "U" na bílém pozadí, nebo obdélníková bílá značka "No U-turn". * některé křižovatky mají stopku ze všech směrů, s nápísem "All way STOP". pokud tam přijedete, nezoufejte, nejste v pasti nadosmrti. zastavte, počkejte na auta co tam dojela před vámi a pak jeďte, auta co přijedou po vás vám dávají přednost. Američani tohle občas nesprávně přenášejí i na normální stopky a budou na vás čekat i když mají mít přednost, prostě proto, že jste tam byli o chvilku dřív. všechny zápisky (výcuc z asi dvousetstránkové California Driver's Handbook) =========================================================================== blikajici cervena je jako STOP blikajici oranzova je jako u nas, zpomal a davej prednost podle dalsich pravidel u stopky se zastavuje na care(!) pokud semafor nefunguje vubec, je to stejne jako stopka ve vsech smerech (zastavit a pak opatrne jet) chodci maji prednost na oznacenych i neznacenych prechodech krizovatky ve tvaru T implikuji prednost pro provoz na rovne ceste, provoz z pripojky musi dat prednost na kruhaci je prednost na vjezdu ale i na vyjezdu (hlavne prednost chodcum asi) na sklonene silnici ma prednost ten kdo jede do kopce, ten kdo jel z kopce musi couvat max rychlost je 55 pro vozy tahnouci voziky nebo na nerozdelene silnici, na dalnici je 65 nebo 70 pokud je mlha, max rychlost se snizuje "primerene podminkam" pokud jsou venku deti, u skoly je limit 25 nebo i 15, pokud nema skola plot tak 25 skolni autobus blika zlute kdyz se pripravuje zastavit a cervene kdyz vyklada deti (nesmi se predjizdet/objizdet!). pokud blika cervene a silnice ma jen dva pruhy a neni rozdelena ostruvkem, auta v protismeru musi taky stat. limit pro krizovatky kde neni stopka a neni videt vic nez 100 stop (~25m) je limit 15 alleys (ulicky) 15mph blizko zeleznice pokud neni videt 100m na kazdou stranu a pokud neni chranena zavorami 15mph pokud blika cervene svetlo, zastavit min 15 a max 50 stop od prvni koleje zlute vyznacena silnice vedle zastavky MHDcka ma limit 10 limit 25 v obytnych nebo business zonach divat se 10-15 vterin dopredu, divat se jednou za 2-5 vterin do zrcatka :) kdyz clovek couva, mel by se ohlednout pres obe ramena nez zacne a pak znovu kdyz couva :) 55 mph - 400 stop brzdna draha, 35 mph 210 stop brzdna draha plne zlute cary rozdeluje smery provozu na obousmerne silnici prerusovane zlute cary dovoluji predjizdet pokud je prerusovana cara na strane pruhu ve kterem clovek prave jede (jako u nas) dve zlute plne cary zakazuji predjizdeni clovek muze jet vlevo od dvojit cary - v diamantovem pruhu pokud byl nalevo vjezd (prerusene cary) - pokud je silnice uzavrena kvuli stavbe clovek muze prejet jedny dvojite zlute cary pokud odbocuje doleva a budto vjizdi nebo vyjizdi z parkoviste nebo soukrome cesty dva pary plnych zlutych car alespon dve stopy od sebe jsou ostruvek, nesmi se prejizdet plne bile cary oddeluji provoz ve stejnem smeru v jednosmerkach prerusovane bile cary oddeluji provoz na obousmernych cestach kde je vic pruhu (uprostred cesty jsou ale zlute cary) dvojite bile cary oddeluji diamantovy pruh od ostatnich pokud je pruh znaceny silnymi prerusovanou carou, asi brzo skonci na dalnici je nejlevejsi / nehrychlejsi pruh "prvni", napravo od nej je "druhy" atd pokud jsou tri pruhy, jed v prostrednim, pokud dva tak v pravem na dalnici se muze predjizdet zprava pokud je tam pruh na silnici se muze predjizdet zprava pokud ridic odbocuje doleva a pokud clovek pri manevru nevyjede ze silnice pokud clovek nejede sam a nebo ridi elektricke auto, muze jet v diamantovem pruhu (HOV) pokud clovek ridi elektricke auto, muze jet zadarmo v prioritnim pruhu pro velky provoz (HOT) pokud je na silnici pruh oddeleny z obou stran dvojitymi zlutymi carami, s prerusovanymi carami vevnitr, clovek ho musi pouzit na pripojeni nebo sjeti do/z provozu. v pruhu muze jet jen 200 stop (50m)ů pri najizdeni do pruhu se clovek ma ohlidnout pres rameno pokud clovek jede pomalu a ma za sebou 5 nebo vic aut na silnici se dvema pruhy, musi vjet doprava kdyz se prida predjizdeci pruh nebo musi sjet na odstavnou plochu a nechat auta predjet pokud jsou na silnici bile trojuhelniky ("zraloci zuby"), clovek na nich zastavi aby dal prednost pokud clovek odbocuje doleva, je to jako u nas - diva se pres leve rameno :) - z jednosmerky se da odbocit na jednosmerku jedouci doleva i na cervenou, pokud to nejaka dalsi znacka nezakazuje (musi se zastavit a davat prednost vsem) - na vice pruhu se z leveho pruhu da odbocit do libovolneho navazujiciho pruhu, pokud je to bezpecne (kdyz nic nejede) pokud clovek odbocuje doprava, zaradi se vpravo a 100 stop (25m) pred odbockou blika - pokud je na kraji silnice cyklostezka, clovek do musi vjet, ale ne vic nez 200 stop (50m) od odbocky kde odbocuje doprava - bacha na cyklisty mezi autem a patnikem - divat se pres prave rameno - na vice pruhu se odbocuje z praveho a jede se do praveho, pokud nejsou na silnici sipky - doprava se muze odbocit na cervenou, pokud to nejaka dalsi znacka nezakazuje, musi se zastavit na care, blikat a davat prednost vsem. clovek nemusi byt v jednosmerce - doprava se na cervenou odbocuje vsude a lidi se naserou kdyz clovek necha malo mista na odboceni nebo kdyz clovek stoji prvni, odbocuje doprava a zbytecne ceka na zelenou. - doprava se nikdy nesmi odbocit na cervenou sipku - doprava se muze odbocit na cervenou bez zastaveni pokud cervena sviti na ostruvku a napravo od nej je odbocovaci pruh ktery se zahy nepripojuje ale pokracuje dal - pokud je jeste vic na pravo semafor, clovek se musi ridit tim - musi se davat prednost chodcum pri odbocovani se casto clovek muze motat a neskoncit ve stejnem pruhu pri odbocovani z triproude jednosmerky muze clovek z prostredniho pruhu odbocit doleva nebo doprava clovek se muze otocit o 180 (U-turn) - i pres dvojitou zlutou caru pokud to je bezpecne a neni to zakazane dalsim pravidlem - v obytne ctvrti pokud 200 stop (50m) nic nejede nebo pokud cloveka chrani semafor / znacka - na krizovatce pres zlenou sipku nebo "kolecko", pokud neni zakaz otocek ("no U-turn") - na rozdelene ceste pokud je ostruvek preruseny clovek se nesmi otocit - na zeleznicnim prejezdu - na rozdelene dalnici prejetim ostruvku / travniku / dvou paru zlutych car - kdyz neni videt aspon 200 stop kvuli terenu autum nebo pocasi - kdyz to neni bezpecne :) - v jednosmerce :) - pred hasicarnou, nikdy nevjizdet ani na jejich prijezdovou cestu za ucelem otoceni se - v obchodnich ctvrtich (kostel nebo skola je taky obchodni) pokud clovek parkuje paralelne na silnici z kopce, musi otocit kola tak, aby pri selhani brzd auto nevjelo do silnice ale aby vjelo na chodnik (idealne aby se zastavilo o obrubnik) - pokud parkuje cumakem do kopce, mel by popojet dozadu a nechat kola dotknout obrubniku - vzdycky zabrzdit a nechat zarazeno pro paralelni parkovani by clovek mel mit aspon tri stopy (75cm) vic mista nez je delka jeho auta obrubniky - bile - zakaz stani, jen nalozit lidi / nakup a jet - zelene, zlute - casove omezene (nekde je cedule), u zlutych clovek musi zustat u auta/v aute - cervene - zakaz zastaveni - modre - jen pro vozickare - sede - muze se parkovat - aspon 3 stopy (75cm) od najezdu na chodnik kde by mohli radit vozickari - jen ve spravnem smeru - ne v tunelu, na moste nebo v druhe rade aut - 15 stop od hydrantu nebo 7.5 stop od koleji - na rovne ulici musi byt kola max 18 palcu (45cm) od obrubniku - nesmi se vystoupit a nechat nastartovane :) volant se drzi na 9. a 3. hodine (ve vodorovne polovine) nebo na 8. a 4. hodine (pod polovinou), kvuli airbagu. pokud drzite za 5 minut jedna nebo za deset dve kdyz vystreli airbag, vykloubi vam ruce do hodne tragikomickych uhlu. je lepsi volant drzet zvenku, s palci po obvodu. troubi se jen aby se predeslo kolizi nebo na uzkych horskych stezkach kde neni viditelnost 200 stop (50m) sviti se kdyz je tma, zima (kdyz snezi nebo kdyz maji ostatni ridici zamrzle okna), mlha apod. - pokud pocasi vyzaduje sterace, nesmi se svitit dalkovyma. - sviti se na malych silnicich pro lepsi viditelnost - kdyz je potreba svetelna houkacka pokud clovek vidi nehodu, da blikacky nebo nekolikrat zablika brzdou pokud se cloveku rozbije auto - pokud mozno stoji mimo cestu - nebo kde je videt (ne za zatackou nebo kopcem) - dat blikacky - zvednout kapotu pokud neni vitr - svetlice nebo trojuhelnik 200 - 300 stop (50-75m) za auto - nemenit kolo pokud by ho clovek musel menit v silnici mobil se v aute muze pouzivat - az od 18ti :) - s handsfree - volat jen pro pomoc - nezvedat zvonici telefon, pripadne zastavit a vyridit, nevykecavat se :) provoz na dalnici ma prednost - vjizdet na dalnici na nebo blizko rychlosti provozu - ale ne vic nez max rychlost (65 nebo 70) - aspon 4 vteriny mezera na vcleneni - pruhy se prejizdeji jeden po druhem, ne vic naraz vjizdeni do provozu pokud clovek stoji aspon pul bloku vzdalenost ve meste aspon blok na dalnici predjizdeni zakazane - 100 stop (25m) od krizovatky - pokud neni videt - nikdy nesjizdet ze silnice - jen vlevo - vpravo vyjimecne, kdyz - clovek odbocuje doleva - na dalnici s vice pruhy - v jednosmerce na dalnici (55 mph) je potreba asi 1/3 mile k predjeti osobak pri 55 mph zastavi na 400 stopach (100m), nakladak na 800 stopach (200m) nakladak si muze nadjet doleva a az potom odbocit doprava nakladak predjizdet zasadne zleva, predjet a odjet (nedrzet vedle kde nemusi videt) autobusy a saliny se objizdeji zprava, zleva jen pokud je vpravo malo mista nebo je tam sipka / policajt - pokud stoji, objizdi so max 10mph - na ostruvky / bezpecne zony se nesmi vjet sanitce a pozarnikovi uhnout doprava, krom v krizovatce (napred odjet co nejrychleji z krizovatky a pak uhnout doprava) pozarnici a sanitky se nesmi nasledovat s mezerou mensi nez 300 stop (75m) cumilove co jedou k nehode nebo pozaru cucet, muzou byt zatknuti pomale vozidla maji trojuhelnik s orizlimy vrcholy (-> nepravidelny sestiuhelnik) s vepsanym zlutym trojuhelnikem NEV a NSV jsou elektricke prskolety, nesmi na silnice kde je limit nad 35 mph, muzou pro ne byt vyhrazene pruhy ("NEV use only") kone a povozy muzou na silnici, plasit kone je zlocin venujte pozornost motorkam, hledejte je i v zrcatkach, jsou blbe videt udrzujte 4 vteriny mezeru, muze spadnout nebo necekane zastavit na fleku nechte motorce plnou sirku pruhu, nepredjizdet v jednom pruhu kdyz odbocujete nebo vystupujete z auta, kontrolujte jestli nevjizdi motorka cyklisti do 18ti let musi mit helmu kolo musi mit v noci svetlo co je videt na 300 stop, odrazku nebo svitici/blikajici cervene svetlo viditelne na 500 stop, bilou nebo zlutou odrazku na pedalech viditelnou na 200 stop, odrazky v kolech nebo na rafku kola muzou na neplacenou dalnici (freeway) pokud neni zbyti a pokud to nezakazuje napis kola muzou jezdit v pruhu vlevo, v jednosmerce u leveho kraje silnice, pokud chteji pri predjizdeni kola aspon 3 stopy mista ridici musi davat bacha na cyklisty pri vystupovani z auta slepci se psem nebo holi maji vzdycky prednost na stopce nebo prechodu nestat vic nez 5 stop od cary, aby slepci dobre slyseli motor zastavovat na vsech prechodech kde cekaji lidi (i vidouci) nestat na prechodu nemluvit a netroubit na slepce :) kdyz napadnete cikany co kopou u silnice, hrozi vam $2000 pokuty a rok vezeni v mlze nejradsi nejezdit pokud uz clovek vyjede, nemel by pouzivat dalkove svetla (mel by pouzit sterace coz vyzaduje normalni svetla) nejezdit jen s mlhovkami / parkovacimi svetly pokud je mlha moc husta, sjet a zapnout blikacky a pockat pokud je moc slunce, pomuze mit ciste skla a polarizovane bryle ujistit se ze je dost vody v ostrikovacich dodrzovat odstup pokud mozno nejezdit pri vychodu / zapadu ve tme jezdit vpravo davat bacha na cyklisty motorkare chodce pokud jede vozidlo s jednim svetlem, mohlo by to byt auto s rozbitym reflektorem po odjeti z osvetlene zony nechte oci privyknout tme neoslnujte ostatni dalkovymi svetly v desti nebo snehu pokud neni videt vic nez 100 stop, neni bezpecne jet rychleji nez 30 pokud se po dalnici mota zleva doprava blikajici policajt, brzdi provoz. nepredjizdet, nesmat se a pomalu ho nasledovat (zapnout blikacky) pri zastaveni policii - blikat doprava aby vedeli ze o nich vite a nejste zdrogovani, zaradit se do nejpravejsiho pruhu - vypnout telefon / radio, stahnout okenko - nevystupovat (zastreli vas) - nehrabat se ve vecech a nehledat doklady dokud vas nevyzve; dat ruce nehoru na volant, kde jsou videt (jinak vas taky zastreli) - az budete vyzvani, najit doklady nehoda neni nahoda :) pokud jste v nehode - musite zastavit - volat 911 pokud se nekomu neco stalo - pokud neni nikdo zraneny nebo mrtvy, zaparkovat mimo provoz - ukazat ostatnim ucastnikum nehody (a policii) ridicak, technicak / registraci, pojisteni, doklady o trvalem bydlisti - pokud se nekdo zranil nebo umrel, do 24 hodin dat vedet CHP - do 10 dni dat vedet DMV - pri kolizi se zaparkovanym autem nechat listek s jmenem, telefonem a adresou a napraskat se na policii / CHP - pri poraneni nebo zabiti zvirete se napraskat hajnemu / policii / CHP. nenechat zvire zmirat. neposouvat zvirata. reportovat se musi > $1000 skody nebo zaneni / smrt - SR1 -> DMV - CHP nebo policie report za vas neudela 1-800-tellchp na dalnici muzou privolat FSP a dat galon benzinu / doplnit chladic maximalni opilost je 0.08% (0.8 promile), 0.04% komercni ridici a 0.01% pod 21 let nebo na DUI probaci mit otevreny chlast v prihradce spolujezdce je protizakonne chlast by mel byt plny a zavreny, nebo aspon v kufru nekourit kdyz je v aute nezletily/a/e nenechavat na silnici zvirata netelefonovat bez handsfree nemit pri rizeni sluchatka v obou usich naklad nesmi presahovat po stranach narazniky o 6 palcu, jakykoliv naklad presahujici vzadu o vic nez 4 stopy musi mit 12-ti palcovy oranzovy prapor nebo dve cervene svetla nevozit nikoho nikde kde to neni urcene k rizeni, hlavne v kufru :) nevozit nikoho na korbe pokud tam nejsou pasy a sedadla nevozit na korbe zvirata bez klece atp nenechat dite nebo zvire v aute za horkeho pocasi netahat skejtaky cyklisty bruslare ... nenosit bryle kvuli kterym neni videt do stran neridit auto s televizi netroubit nevyhazovat cigarety z okna nestrilet z auta :) neblokovat si vyhled lepenim a vesenim blbosti nejezdit do prirodnich rezervaci nedelejte si srandu a neparkujte uprostred pohrbu :) neupravujte si SPZ-ku musi se svitit minimalne 30 minut po zapadu do 30 minut pred vychodem slunce dalkove svetla se musi vypnout 500 stop od protijedouciho auta nebo 300 stop za autem pred vami pri koupi auta je potreba dat vedet DMV do 10 dnu pri prodeji nebo prepsani auta je potreba dat vedet DMV do 5 dnu vozidla koupene mimo kalifornii se musi registrovat do 20ti dnu co clovek dostane praci nebo se stane rezidentem 1c 2bC 3a 4c 5c 6b 7a 8c 1b 2b 3a 4b 5b 6b 7a 8a